Kom i gang

Kom i gang med carnivore diæten

Her er nogle råd om, hvordan man starter, og hvad man kan forvente at ske i den første periode på en animalsk baseret diæt.

Da vi alle har forskellige udgangspunkt, vil dette variere fra person til person.

Nogle har måske spist en ketogenisk diæt eller en low-carb/high-fat kost og er vant til at spise masser af kød.

Andre kan komme fra en almindelig dansk diæt og eller endda en vegansk diæt.

Alle disse ting vil indgå i, hvordan din krop reagerer på dine første måneder på en kødbaseret diæt. Og vil også bestemme, hvordan og hvad du har brug for at spise.

Én ting, som alle versioner af en kødbaseret diæt involverer, er at din krop bestemmer hvad du spiser.

Dette betyder, at mæthed vil være din dommer for, hvor meget du skal spise. Og hvordan din krop reagerer afgør hvilke ting du spiser.

Mængden af forskning på en diæt kun bestående af kød er begrænset. Dette betyder, at de råd, der gives, vil være baseret på erfaringerne fra de tusinder af mennesker, der spiser kosten. 

Det er meget svært at generalisere om folks sundhed. Du bør derfor altid være mistroisk når du læser råd om din sundhed, især på internettet. Og lad være med at følge dem blindt.

Vi opfordrer dig til derfor selv at undersøge de påstande du læser, både her og dem du læser andre steder.

Først, lidt fakta om kød

○ Udtrykket kød betyder både det almindelige kød, men også dyrets organer

○ Kød indeholder alle essentielle vitaminer og mineraler

○ Kød indeholder de former af vitaminer og mineraler, der er bedst optaget i kroppen

○ Fedt fra dyr på en naturlig diæt har det højeste vitamin indhold, og den bedste fedtsyresammensætning

○ Vitaminer lagres hovedsageligt i dyrets fedt og organer

○ De giftstoffer som findes i moderne dyrefoder lagres også i dyrs fedt og organer

Zero carb eller carnivore diet?

Et andet ord for carnivore diæten er zero-carb diæten, men dette er lidt misvisende da der er mange kulhydratholdige animalske fødevarer.


Du må selv vælge om du vil inkludere fødevarer der indeholder kulhydrat. Hvis du vælger ikke at spise honning, vil mængden af kulhydrat i din kost være lav.

Hvis du har et ønske om at tabe dig, vil det være en fordel ikke at inkludere store mængder honning og mælkeprodukter.

Dyrker du derimod atletik på et højt niveau, vil du med fordel kunne inkludere kulhydrat i en animalsk kost. Især i styrketræning og andre styrke-baserede træningsformer er kulhydrat en fordel for kroppen.

Hvis du kommer fra en usund diæt

Vores kroppe kan optage og lagre vitaminer og mineraler til senere brug.

En usund diæt kan forstås blandt andet som en diæt, der har haft en lavere mængde af disse næringsstoffer i deres kost, end hvad kroppen deres forbruger.

Når kroppen gennem længere perioder har manglet næringsstoffer, som vitaminer og mineraler, vil det resultere i nedsatte funktioner i nogle af kroppens systemer.

Et eksempel kunne være en person der har fulgt en vegansk diæt i en årrække.

En vegansk kost indeholder ikke det essentielle vitamin B-12. Den eneste kilde til B-12 er animalske produkter.

Mangel på vitamin B-12 vil blandt andet resultere i forringet hjernefunktion. Folk der beskriver denne forringede hjernefunktion som en tåge i deres hoved.

Kroppen benytter små mængder B-12 og kan lagre store mængder. Kroppens forsyning kan holde 3-5 år efter at indtaget af vitaminet stopper.

A-vitamin er også et eksempel på et vitamin der kan lagres i meget større mængder end at det forbruges:

  • I leveren kan der lagres 900 mikro-gram A-vitamin.
  • Kroppen forbruger knap 1 mikro-gram om dagen.
  • Det vil sige at leveren kan lagre en forsyning der varer adskillige måneder.

Når du først starter på en kød-baseret diæt, bør du kontakte din læge og få taget prøver, for at få kortlagt din krops helbred, blandt andet for at undersøge om du har mangler på nogle vitaminer og mineraler.

Derefter bør du fokusere på at gå genopbygget din krops vitaminer og mineraler.

Fokus på vægttab

Der er flere årsager til hvorfor en kost udelukkende bestående af animalske fødevarer fører til vægttab for de fleste.

Som på en ketogenisk diæt vil indtaget af kulhydrat være så lavt, at kroppen afvænner sig kulhydrat som primær energi-kilde.

Når din krops energi ikke kommer fra kulhydrat vil din krop selv producere den nødvendige glukose. Det vil sige at selvom du ikke spiser kulhydrat, vil det stadig blive produceret i din krop.

Uden behovet for at indtage kulhydrat gennem din kost, vil din krop ikke længere føle træng til det.

 

Hvad skal du spise, og hvor meget?

Der er ikke et fast svar på hvad og hvor meget man bør spise på en carnivore diæt. Folk der ønsker at tabe sig, kan stadig med fordel holde sig til nogle af de ketogeniske principper, og begrænse protein-til-fedt indtaget, og forlænge nattefasten til ud på dagen. 

Den mere populære metoder er at begrænse ens fedtindtag og primært spise magert kød, uden at bekymre sig om faste eller ketose. Begge har gode resultater, og vil virke til vægttab. Mange finder dog en større frihed i at kunne spise større mængder mad, og have et større spisevindue.

Ønsker man ikke et vægttab, men har mere fokus på træning, atletik eller at vedligeholde vægt er det tit nødvendigt at øge ens fedtindtag for at ikke falde under det daglige kaloriebehov, men samtidig holde ens protein indtag tilstrækkeligt højt, over 2gram protein per kilo kropsfedt. (500gram kød, indeholder ca 100gram protein).

De mest populære valg af kød falder på oksekød, lammekød, svinekød og æg. Det er dog også fornuftigt at inkludere fisk, organer og mælkeprodukter, for at forhøje og diversificere ens næringsindtag.

Fokus på fødevareoverfølsomhed

En mindre gruppe mennesker oplever en stor lindring af en række symptomer relateret til fordøjelsen og mad allergier. Majoriteten af de fødevarer vi spiser indeholder en række stoffer der kan give enkelte mennesker problemer.

Overfølsomhed over for fødevarer kan give en række symptomer, som er mere eller mindre synlige.  De fleste vil kun opleve  milde symptomer som fx træthed, ledsmerter, forstoppelse i næse, hovedpine og milde fordøjelsesproblemer.

Og mange folk lever med disse problemer, uden at være klar over deres sammenhæng med de fødevarer de indtager.

På en meget restriktiv diæt, der er baseret på rødt kød, er det lettere at opdage de symptomer. Og når du igen begynder at reintroducere andre typer mad, vil det være lettere at opdage hvilke fødevaretyper der kan give dig problemer.

Animalske produkter er generelt lavinflammatoriske, men selv nogle af disse kan give problemer. Ting som æg, mælk, smør, ost, modnet kød og skaldyr kan især være problematiske. At undervære disse ting helt i en periode, og derefter forsøge sig med dem enkeltvist, kan være med til at kortlægge eventuelle overfølsomheder. 

Den første måned - det negative

Din første måned på en diæt bestående af udelukkende kød kan også variere, hvis du har erfaring med ketogenisk kost, eller ej. Har du erfaring med ketogenisk kost vil du opleve betydeligt mindre bivirkninger. Når din krop ikke længere har kulhydrat tilgængeligt gennem kosten kan du opleve en periode med forringet energi, svaghed i muskler, hovedpine og andre symptomer. De fleste vil opleve en eller flere af disse symptomer.

Et andet almindeligt symptom er problemer med afføringen. På en kulhydrat baseret diæt, især en med store mængder fibre vil tarmsystemet udskille store mængder væske for at hjælpe med fordøjelsen. Da al fiber er skåret væk fra kosten vil maven ikke længere have behov for væsken, og der opstår derved en overproduktion af væske i tarmene som leder til løs afføring. 

Et andet aspekt af kosten der ændrer din oplevelse på toilettet er det fakta at kød er let og meget effektivt fordøjet. Blandingen af store mængder væske, og meget små faktiske mængder ufordøjet mad vil lede til en følelse af forstoppelse.

Prøv ikke at lindre symptomerne ved at tilsætte fibre til din kost, eller ved at bruge andet afførende middel.

Mange oplever lindring af symptomerne ved at dagligt drikke en elektrolyt blanding. Et tilskud med elektronlytter er små brusetabletter der indeholder salte der forsvinder, når kroppen pludselig bærer på mindre væske i vævet. Behovet for at supplere med elektrolytter forsvinder efter en kort periode med en kødbaseret diæt. 

Den første måned - det positive

Måltider på en kødbaseret diæt vil give en mindre tilfredsstillelse end på en traditionel kost. Mange oplever at trængen til at spise forsvinder før mæthed indtræffer. Det vil derfor være betydeligt lettere at undgå overspisning, og mange kan have svært ved at spise den mængde mad de har planlagt til de første måltider. 

De første måltider vil også give en længere tilfredsstillelse, og du vil opleve at dit behov for at spise vil blive skubbet længere frem i tiden, end du er vant til. Som tidligere nævnt har både fedt og protein den effekt at de reducerer sult og holder dig mæt længere.

Når du ikke længere er så styret af din sult, og oplever mindre træng til mad, oplever mange en forbedret mental tilstand. Du vil være i stand til at arbejde længere, og mere fokuseret, uden at blive distraheret af sult. Din mentale klarhed vil ofte forbedres allerede i det første måned.

Da din krop ikke længere bærer på store mængder glukose fra kulhydraterne i din kost, vil du også opleve et hurtigt vægttab, kort tid efter at have startet på kuren. Dette er kun vandvægt, men vil forblive et reelt vægttab sålænge du er på en lav-kulhydrat kost. 

I slutningen af din første måned vil du allerede kunne forvente et vægttab, et sundere forhold til din sult, et forbedret humør og et mere stabilt energiniveau gennem din dag.

Mange der lider af problemer med tarmsystemet, gigt og autoimmune sygdomme vil også allerede nu opleve en formindskelse af deres symptomer.

Fremtiden

Når du har været et måned på diæten vil størstedelen af de negative effektiver være væk. Du vil opleve at dine toiletvaner vil være meget anderledes fremadrettet. En kødbaseret diæt er så velfordøjet at du ikke længere vil have behov for at besøge toilettet så ofte, og ikke kæmpe med samme mængde.

Du vil måske opleve at ting som sure opstød, sporadiske hovedpiner, humørsvingninger mellem måltider og andre ting som du har levet med, vil være forbedret eller forsvundet. Din styrke og din energi under fysisk aktivitet vil også vende tilbage. Din krop er nemlig nu i stand til mere effektivt at omdanne både protein og fedt til energi.