Hvad er carnivore diæten?

Hvad er carnivore diæten?

Hvis du vil tabe dig, have et mere stabilt energi niveau i din hverdag eller kontrollere sygdomme og allergier kan carnivore være et stærkt redskab på din vej mod et sundere liv.

Carnivore diæten fokuserer udelukkende på animalske fødevarer. Diæten kan hjælpe med en stor række af sundhedsmæssige problemer. Ligesom den almindelige ketogenisk diæt har kosten et positiv effekt på diabetes og overvægt. Carnivore diet tager skridtet videre og eliminerer alt mad der kan være problematisk for mave-tarm systemet, fødevare allergi og intolerans, på en let og overskuelig måde.

Fisk, kød, mælkeprodukter og organer udgør majoriteten af kosten på carnivore diæten.

Hvad spiser man på carnivore-diæten?
Der er kun ét krav til de fødevarer der spises på carnivore diæten; at de skal stamme fra et dyr. Dette betyder også at mælkeprodukter, æg og honning er inkluderet i kosten. De fleste spiser hovedparten af deres mad som almindeligt kød, fx oksekød, svinekød eller lam.

Men hvad med frugt og grønt?
Det kan være svært at forstå en fordel i at skære de ting væk, som videnskabelig forskning har bevist at være grundstenene i en sund kost, og det løfter legitime spørgsmål om hvordan det kan være forsvarligt at anbefale en kost som konklusivt ville få et ‘nej!’ fra diætister, læger og eksperter indenfor kost og ernæring. Der er dog massere eksempler på at man sagtens leve sundt på et diæt baseret på kød.

Men hvad med vitaminer og mineraler?
Når det handler om vitaminer, er det er stor misforståelse at tro at frugt og grøntsager er den eneste vej. Der findes stort set alt hvad kroppen behøves i muskelkød alene. Når man også inkluderer organkød, æg, rogn eller mælk stiger indholdet af vitaminer og mineraler op over hvad man finder på en almindelig varieret diæt. Animalske kilder til vitaminer er bedre optagelige og der er mere af det tilstede, gram for gram, sammenlignet med frugt og grønt. Læs mere om kød og vitaminer her

Carnivore eller zero carb?
Mange der starter på en carnivore diæt, har forhen spist en ketogenisk diæt, og kender til ketogenisk mad. Da carnivore diæten inkluderer flere kulhydratholdige fødevarer som æg, mælk, lever og honning betyder det at man ikke nødvendigvis er i ketose når man spiser carnivore.

Der er ca 5 gram kulhydrat per 100ml mælk, og 1 gram per æg. Det er derfor let at spist en ren carnivore diæt og stadig overgå de 20 gram per dag som de fleste spiser på en ketogenisk diæt.

Der er ikke noget krav om at være i ketose eller overholde ketogeniske principper når man er på carnivore diæt, men mange foretrækker dog stadig at begrænse kulhydraterne nok til at fortsætte, når de skifter over.

Øget vægttab
Der er flere årsager til hvorfor at en kødbaseret diæt vil hjælpe en med tabe vægt. Mange vil opleve at kun spise kødbaseret vil reducere deres kulhydratindtag betydeligt, som vil lede til et lavere hvilende blodsukker, som reducerer ens sult.

Protein mætter også bedre end både fedt og kulhydrat, og hjælper til at reducere sult. Når protein er ens primære næring, vil man blive hurtigere mæt, og forblive mæt længere.

At blot spise en type fødevarer lyder som noget der er svært at holde sig til. Kroppen accepterer dog hurtigt denne begræsning, og de fleste oplever at få lettere forhold til mad og sult, og det at spise begrænset.

Reducering af inflammation
Inflammation i kroppen er nødvendigt, da det beskytter og heler kroppen. Men kronisk inflammation kan lede til diverse helbredsproblemer. Den kronisk inflammation opstår når der indtages en stor mængde af visse fødevarer, som sukker, frøolier og i forarbejdet kød.

En moderne kost indeholder store mængder af disse tre fødevaretyper.  Resultatet er en række følgesygdomme som opstår på grund af inflammationen. Kræft, hjertekarsygdom, sukkersyge, demens og endda depression er blevet kædet sammen med forhøjet inflammation.

Forholdet mellem indtaget af fedtsyrerne omega 3 og 6 er den største bidrager til forhøjet inflammation. Meget få fødevarer i supermarkedet har et velbalanceret forhold, og det er derfor vigtigt at have fokus på kød af høj kvalitet, og supplere ens kost med enten fed fisk eller et omega-3 tilskud.

Fordøjelse, fødevareallergi og intolerance
En mindre gruppe mennesker oplever en stor lindring af en række symptomer relateret til fordøjelsen og mad allergier. Majoriteten af de fødevarer vi spiser indeholder en række stoffer der kan give enkelte mennesker problemer.

Overfølsomhed over for fødevarer kan give en række symptomer, som er mere eller mindre synlige. For nogle viser overfølsomheden sig som kraftige reaktioner på fødevarer, kroniske mave eller fordøjelsesproblemer.

Men en række mennesker oplever kun milde symptomer fx træthed, ledsmerter, forstoppelse i næse, hovedpine og milde fordøjelsesproblemer.

Mange folk lever med disse problemer, uden at være bevidste om deres sammenhæng med de fødevarer de indtager. På en meget restriktiv diæt, der er baseret på lavinflammatorisk mad, er det lettere at opdage de symptomer, og når andet mad reintroduceres, vil det være lettere at opdage hvilke fødevaretyper der giver problemer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *